Begroting 2019

Betrokken bij de samenleving

Doelstelling 3: Een persoonlijke overheid die ook aan mensen die laaggeletterd dan wel niet of minder digitaal vaardig zijn alternatieven biedt. We communiceren in begrijpelijke taal

Doelstelling 3

Een persoonlijke overheid die ook aan mensen die laaggeletterd dan wel niet of minder digitaal vaardig zijn alternatieven biedt. We communiceren in begrijpelijke taal.

Effectindicatoren

Realisatie

Raming

Doel

Omschrijving

Bron

2015

2016

2017

2018

2019

3

Indicator excellente dienstverlening*

Monitor sociale kracht

X

6,3

6,8

6,5

6,8

* Deze maat betreft een samengestelde variabele op basis van de score op zes stellingen. De score ligt tussen de 1 en de 10 waarbij een 10 staat voor uitmuntende hostmanship.

Betrokkenheid verbonden partijen

Wat gaan we daarvoor doen?

  • We voeren een pilot uit waarbij we het werken op afspraak verder, naar de behoefte van de inwoners, flexibiliseren. We gaan experimenteren met andere afspraaktijden. We onderzoeken of er (deels) gewerkt kan worden zonder afspraak en of het thuis bezoeken van inwoners voor specifieke diensten voorziet in een behoefte. Dit doen we onder andere op basis van data-analyse en ons klant-volgsysteem.
  • Het project “zieke brieven beter maken” krijgt een vervolg in de komende bestuursperiode. Stap voor stap herschrijven we al onze brieven in helder en begrijpelijk Nederlands. Dit doen we met hulp van Bureau Taal en met de al aanwezige instrumenten zoals “klinkende taal”. Deze aanpak sluit aan op de Visie communicatie en participatie 2017-2021. De brieven die een grote afname kennen, krijgen prioriteit bij de aanpassing.  
  • Om mensen die niet digitaal vaardig of laaggeletterd zijn goede en passende toegang tot de gemeente te garanderen, ontwikkelen we een integrale aanpak. Daarbij krijgen alle interne en externe belanghebbenden in dit proces een rol. Dat kunnen we goed doen via de samenlevingsagenda. Een startconferentie zal in het najaar van 2018 een eerste aanzet zijn om in de periode daarna daadwerkelijk de juiste toegang voor de doelgroep(en) te realiseren.
  • We zorgen ervoor dat de inwoner zich bij een bezoek aan het gemeentehuis thuis voelt, zowel wat betreft inrichting - deze is eigentijds, overzichtelijk en opgeruimd -, als wat betreft houding en gedrag van medewerkers.

Prestatie-indicatoren

DoelOmschrijving

3

Op minimaal één taakgebied zijn alle brieven herschreven in helder en begrijpelijk Nederlands.