Begroting 2019

Goede bereikbaarheid

Doelstelling 1: Een goede doorstroming op de ontsluitingswegen en de Rondweg van Houten en verbetering van de aansluiting op het rijkswegennet

Doelstelling 1

Een goede doorstroming op de ontsluitingswegen en de Rondweg van Houten en verbetering van de aansluiting op het rijkswegennet.

Effectindicatoren

Realisatie

Raming

Doel

Omschrijving

Bron

2015

2016

2017

2018

2019

1

Reistijd in de spits naar de A27, vanaf de Koppeling (rotonde De Molen) via de Rondweg

Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

6:30 min

6:30 min

6:30 min

7:00 min

7:00 min*

1

Reistijd in de spits naar de A12, vanaf de Koppeling (rotonde De Molen) via de Rondweg

Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

6:00 min

6:00 min

6:30 min

6:30 min

6:30 min*

* Vanaf 2020 wordt een (tijdelijke) verslechtering verwacht, vanwege werkzaamheden door RWS (o.a. Ring Utrecht).

Betrokkenheid verbonden partijen

U10
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist vormen op dit moment de U10-gemeenten.
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Zowel ambtelijk als bestuurlijk deelnemen aan overleg met Rijkswaterstaat, de provincie en andere gemeenten om de belangen van de gemeente Houten te behartigen.
  • Afgelopen jaar zijn afspraken gemaakt met provincie en andere gemeenten over het regionaal organiseren van het onderhoud van verkeerslichten. Eventuele verdere regionale samenwerking zou onderzocht kunnen worden.
  • Een onderzoek naar de doorstroming op de Rondweg tijdens de spits.  
  • Uitvoeren van acties uit de mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk. Deze visie is gebaseerd op een vijftal pijlers: meer fiets, meer vervoer over water, meer collectief (openbaar) vervoer, een goede autobereikbaarheid in de zuidwesthoek van het eiland en afnemende automobiliteit op de rest van het eiland.
  • Vanuit de stedenbouwkundige visie die in 2019 wordt opgesteld zullen ook mobiliteitsgerelateerde onderzoeken worden uitgevoerd. Indien dit onderzoeken zijn waar onderzoeksbudget voor nodig is, zullen deze een plek krijgen in het bestedingsplan.

Prestatie-indicatoren

DoelOmschrijving

1

Uitwerken en vaststellen van maatregelen uit de bestuursovereenkomst (maart 2018) met provincie en Bunnik over het buitengebied Houten-Bunnik. Onderdeel van deze bestuursovereenkomst is bijvoorbeeld een vrij liggend fietspad langs de N410, een volledige verkeersontsluiting op de A12 en het kruispunt Kruisweg-rondweg Binnenweg.

1

In het voorjaar 2019 wordt een bestedingsplan opgesteld voor de € 1,0 miljoen die de komend 4 jaar beschikbaar is voor investeringen in het thema Mobiliteit en bereikbaarheid. Hierbij worden  keuzes gemaakt en projecten met meer mogelijkheden voor cofinanciering zullen hoog op het wensenlijstje staan. Dit bestedingsplan zal mobiliteitsbreed worden opgesteld en betreft zowel auto, fiets als openbaar vervoer.