Doelstelling 3 |
Behoud en groei van een gedifferentieerd aanbod van de werkgelegenheid. |
Effectindicatoren
Realisatie | Raming | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
3 | Vestigingen van bedrijven per 1000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar (BBV) | LISA | 137 | 140 | 142 | 140 | 140 | |
3 | Netto-arbeidsparticipatie van de werkzame beroepsbevolking t.o.v. de beroepsbevolking (%) (BBV) | CBS Arbeidsdeelname | 72,3% | 71,9% | 73,2% | 74% | 74% | |
3 | Functiemenging (%) (BBV)* | LISA | 54,5% | 54,6% | 54,9% | 55% | 55% |
* De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen woningen en banen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. |
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat gaan we daarvoor doen?
Het verhogen van de betrokkenheid van bedrijven met Houten door terreinorganisatie. Terreinorganisatie is een vorm van georganiseerd overleg voor de bedrijven die op een bepaald bedrijventerrein zijn gevestigd. De gemeente is initiatiefnemer om bedrijven bij elkaar te brengen om met elkaar over een aantal zaken van gedachten te wisselen over o.a. veiligheid, onderhoud, leegstand, openbare ruimte, afvalinzameling, energie inkoop, parkeersituaties, et cetera.
Bedrijfsbezoeken maken onderdeel uit van het streven om de betrokkenheid van bedrijven bij de ontwikkelingen in Houten en op hun directe omgeving, te vergroten en te komen tot terreinorganisatie.
Door de grotere betrokkenheid van bedrijven bij hun directe omgeving, wordt het vestigingsklimaat (de reden waarom bedrijven zich op een terrein willen vestigen) door de belanghebbenden mede bepaald. Een aantrekkelijk vestigingsklimaat draagt bij aan het behoud van bestaande bedrijven en schept kansen voor het aantrekken van nieuwe bedrijven.
Daarnaast wordt met een promotiecampagne in diverse media de aandacht van potentiële vestigers op de mogelijkheden voor vestiging in Houten getrokken. Advertenties in vakbladen maken hier onderdeel van uit. Ook de deelname aan de vastgoedbeurs Provada heeft mede tot doel investeerders te interesseren in Houten.
Prestatie-indicatoren