Begroting 2019

Betrokken bij de samenleving

Doelstelling 1: Inwoners voelen zich bij plannen en activiteiten van de gemeente steeds goed en op tijd geïnformeerd, gehoord en betrokken

Doelstelling 1

Inwoners voelen zich bij plannen en activiteiten van de gemeente steeds goed en op tijd geïnformeerd, gehoord en betrokken.

Effectindicatoren

Realisatie

Raming

Doel

Omschrijving

Bron

2015

2016

2017

2018

2019

1

% Inwoners dat vindt dat de gemeente hen voldoende betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen*

Monitor Sociale Kracht

X

40%

41%

45%

46%

1

Cijfer waarmee inwoners de communicatie en voorlichting vanuit de gemeente waarderen**

Monitor Sociale Kracht

X

X

X

X

7,5

1

% Inwoners dat vindt dat medewerkers zich verantwoordelijk tonen om daadwerkelijk tot een oplossing te komen

Monitor Sociale Kracht

X

X

79%

X

81%

* Gemiddelde realisatie bij Nederlandse gemeenten  in 2017: 37%

** Gemiddelde Nederlandse gemeenten  in 2017: 6,7

Betrokkenheid verbonden partijen

Wat gaan we daarvoor doen?

  • Met gebiedswethouders, die bekend zijn met en in 'hun' gebied, vergroten we de zichtbaarheid van de gemeente. We pakken vraagstukken laagdrempelig en integraal aan binnen de wijken en kernen in Houten.
  • We blijven het verhaal van Houten vertellen. Daarbij laten we zien wat we als gemeente doen en waarom we dat doen op het gebied van beheer openbare ruimte, samenleving, ontwikkeling openbare ruimte en dienstverlening. Ook nodigen we Houtens partners uit hun verhalen te vertellen.
  • We behandelen vragen en inbreng van inwoners op een persoonlijke manier, onder meer door ons ter plekke van situaties op de hoogte te stellen. Daarbij zien we inwoners niet als categorie of doelgroep maar als mens.
  • We gaan door met de vernieuwing van de bestuursstijl door samen met de raad, het college en medewerkers op zoek te gaan naar manieren om de verhouding tussen raad en college, het dualisme, het debat en de rondetafelgesprekken meer vorm en inhoud te geven.
  • We geven meer aandacht aan de kinderraad en doen daadwerkelijk iets met zijn adviezen.
  • We organiseren een Jongerentop (start-up day), toegespitst op en samen met jongeren.
  • We zetten de diverse doelgroepgerichte activiteiten om de inwoners bij de raad te betrekken voort, zoals: ‘Gast van de Raad’, Programma Politiek in de Klas voor scholieren, en vergaderingen van de raad op locatie bij onderwerpen die zich daarvoor lenen.
  • We trainen medewerkers, college- en raadsleden actief in het vormgeven van participatie (onder andere door gebruik van Factor C) bij belangrijke programma’s en projecten.
  • We laten medewerkers, college- en raadsleden, maatschappelijke instellingen en initiatiefnemers in workshops kennis nemen van de leefstijlen in Houten en hoe ze die kunnen gebruiken bij het verbeteren van de communicatie.
  • We acteren en reageren frequent, snel, open en inhoudelijk correct op de (sociale) media door te investeren in ondersteuning en training van medewerkers en bestuur.
  • We ontwikkelen het sociaal intranet 'Insite' verder, onder meer door groepen toegankelijk te maken voor externen.

Prestatie-indicatoren

DoelOmschrijving

1

Organisatie van bewonersbijeenkomsten in het kader van (de totstandkoming van) de samenlevingsagenda en de gebiedsgerichte aanpak.

1

Invoering van een toekomstbestendig bestuurlijk digitaal informatiesysteem.