Doelstelling 2 |
Het beperken van de gevolgen van armoede. |
Effectindicatoren
Realisatie | Raming | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
2 | Aantal huishoudens met 110% van het sociaal minimum-inkomen | Minima scan Stimulanz | 1.120 | 1.230 | 1.287 | 1.350 | 1.350 | |
2 | Personen met een bijstandsuitkering, aantal per 1.000 inwoners, 18 jaar en ouder (BBV)* | CBS-Participatiewet WIL | 16,7/17,3 | 18,3/19,7 | 20,7/20,7 | 20,0 | 20,0 | |
2 | Bijstandsvolume Houten | Kwartaalrapportage bijstandsvolume WIL | 479 | 571 | 589 | 604 | 590 | |
2 | Aantal volwassenen in het bezit van een U-pas** | U-pas uitvoerder (Intermediad) | 1.145*** | 1.300 | 1.373 | 1.300 | 1.350 | |
2 | Aantal volwassenen met een U-pas dat participeert in sport of cultuur | U-pas uitvoerder (Intermediad) | 139 | 147 | 235 | 230 | 300 | |
2 | Gebruik CZM (%)**** | WIL begroting | 27% | 41,1% | 40% | 34% | 42% |
*Nieuwe berekeningswijze vanaf 2018. Het betreft halfjaarlijkse cijfers. |
** De U-pas loopt van 1 juli tot 1 juli. Cijfers zijn per afsluiting U-pas jaar en geeft dus het maximum aantal deelnemers. |
**** Collectieve zorgverzekering minima. |
Betrokkenheid verbonden partijen
WIL biedt door middel van het verstrekken van bijstandsuitkeringen en schuldhulpverlening een vangnet voor klanten, waaruit WIL ze zo snel mogelijk weer wil laten opveren. De grote uitdaging is daarbij aansluiting te vinden bij de leefwereld van mensen. Mensen die dat echt nodig hebben, krijgen de middelen die nodig zijn om in hun bestaan te voorzien, binnen de financiële kaders die zijn gesteld. Daarbij probeert WIL- ook met de inzet van digitale middelen - snel het recht hierop vast te stellen. Vanuit deze positie zetten zij mensen in hun kracht, zodat ze gericht werk kunnen maken van hun eigen perspectief.
Wat gaan we daarvoor doen?
Door omstandigheden zoals schulden of life events, of door het ontbreken van bepaalde vaardigheden kunnen inwoners in armoede terecht komen. De stress die dit met zich mee brengt zorgt voor wantrouwen en een korte termijn focus waardoor het toekomst perspectief vertroebelt. Daarom is het belangrijk om aan inwoners die in een armoedesituatie terecht komen of dreigen te raken, passende ondersteuning en perspectief te bieden. Armoede zien we als een tijdelijke status. We zoeken met onze partners naar duurzame oplossingen om uit de armoede te komen. Daarbij houden we in onze ondersteuning rekening met gedragsaspecten die meespelen rond het armoedevraagstuk en proberen deze te beïnvloeden.
Ook mensen die in armoede terecht komen moeten de mogelijkheid hebben te participeren. Daarom mogen financiën geen drempel zijn om deel te nemen aan de maatschappij. Samen met onze partners nemen we waar nodig de financiële drempels weg en zorgen we bij aanvragen voor zo min mogelijk schakels tussen melding en geholpen worden.
Prestatie-indicatoren
Realisatie | Raming | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Omschrijving | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
2 | Gemiddelde doorlooptijd aanvragen levensonderhoud Participatiewet in dagen | Kwartaalrapportage WIL (KPI 1.6) | X | 23 | 27 | 27 | 25 | |
2 | Gemiddelde doorlooptijd aanvragen bijzondere bijstand | Kwartaalrapportage WIL (KPI 9.2) | X | 59 | 67 | 45 | 45 |
Doel | Omschrijving | |
---|---|---|
2 | Partners nemen deel aan kennis bijeenkomsten m.b.t. signaleren, gesprekstechniek en gedragsverandering, gericht op ondersteunen van de inwoner. |