Gemeenschappelijke regelingen
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Voor de inwoners van regio Utrecht en toekomstige generaties werkt de GGDrU - samen met anderen - aan een samenleving die gericht is op gezond en veilig leven, waarin iedereen uitgenodigd wordt om mee te doen en gezonde keuzes te maken en waarin gezondheidsbedreigingen alert gesignaleerd worden.
De GGDrU is belast met de uitvoering van de wettelijke taken op het terrein van de openbare gezondheidszorg voor 26 gemeenten in de provincie Utrecht. De belangrijkste taak van de regionale gezondheidsdienst is het voorkomen van ziekten en het bevorderen van gezond gedrag en een gezonde leefomgeving.
De zorg is gebaseerd op de Wet publieke gezondheid (Wpg). De GGDrU voert voor Houten enkele wettelijke taken uit, zoals Jeugdgezondheidszorg (JGZ, 0-18 jaar), infectieziektebestrijding, tbc-bestrijding, medische milieukundige zorg, technische hygiëne-zorg, seksuele gezondheid en inspecties kinderopvang. Daarnaast vraagt Houten inzet aan de GGDrU voor de uitvoering van onder meer forensische zorg, reizigersvaccinaties en het rijks-vaccinatieprogramma.Programma
Samen leven
Deelnemende partijen
26 gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Soest, Stichtse Vecht, Veenendaal, Vianen*, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Utrechtse Heuvelrug, Utrecht en Zeist.
*Met ingang van 2019 vormen de gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik samen de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden.
Openbaar belang dat wordt behartigd
De GGDrU levert een bijdrage aan het deelprogramma Sport en gezondheid uit de begroting. Hierin richt het product gezondheidszorg zich enerzijds op het ondersteunen van kwetsbare mensen, anderzijds op het voorkomen van problemen door gerichte preventie. Het deelprogramma sluit aan bij één van de hoofddoelen van de Wmo zoals dit in het visie-document is geformuleerd: inwoners zijn in staat, door ondersteuning en begeleiding, zo volledig mogelijk en zo zelfstandig mogelijk, deel te nemen aan de maatschappij. De verschillende transities hebben ertoe geleid dat gemeenten meer taken en bevoegdheden hebben gekregen als het gaat om de zorg voor kwetsbare burgers. Gelet op bezuinigingen, de transities en het beroep op eigen verantwoordelijkheid, is investeren in preventie, waarbij inwoners zo lang mogelijk gezond en zelfstandig thuis kunnen (blijven) wonen noodzakelijk. Op basis van onderzoek van GGDrU richt Houten zich op de thema’s psychosociale gezondheid, gezond gewicht en bewegen en preventie ten aanzien van het gebruik van genotmiddelen. Veel informatie is te vinden in de gezondheidsatlas www.ggdatlas.nl.
Belang van Houten
Onderdeel uitmaken van de verbonden partij GGDrU levert Houten voordelen op het gebied van (financieel) risicospreiding, bestuurlijke kracht en effectiviteit, kennis en expertise en efficiency dankzij samenwerking met andere gemeenten én GGDrU zelf.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
De GGDrU levert een bijdrage aan het bevorderen van een gezonde bevolking door middel van onderzoek, advies en ondersteuning. De JGZ heeft een belangrijke signalerende functie als het gaat om de ontwikkeling van onze jeugd. Een andere belangrijke taak van de GGDrU is het verzamelen van epidemiologische gegevens waarmee de gemeenten hun beleid kunnen richten.
Afspraken met de andere deelnemers
Houten is 1 van de 26 gemeenten die de openbare gezondheidszorg afnemen bij de GGDrU. Dit vraagt in de praktijk om afstemming met andere gemeenten op zowel bestuurlijk als ambtelijk niveau, om, waar nodig, gezamenlijke ambities en/of zienswijzen te kunnen aangeven bij de GGDrU als opdrachtgever.
Ontwikkelingen 2019
- Met ingang van 2019 werkt GGDrU met een nieuw digitaal dossier JGZ, dat vervolgens GGDrU-breed zal worden uitgerold.
- GGDrU werkt in 2019 verder aan versteviging van de bedrijfsvoering door te investeren in meer capaciteit voor ontwikkeling en uitvoering, voorbereiding van crises, een verbindende GGD op herkenbare, toegankelijke en uitnodigende locaties en ICT.
- Het Dagelijks Bestuur (DB) van GGDrU en het DB van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) zullen een vergaande samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering (HR, financiën, inkoop, facilitair en informatisering /automatisering) verkennen en mogelijk tot uitvoering brengen in 2019. Insteek van beide Dagelijks Besturen is versterking door kwaliteits- en continuïteitsborging: met dezelfde hoeveelheid geld komen tot slimmer organiseren, minder kwetsbaarheid en meer kwaliteit.
- Per 1 januari 2019 wordt het Rijksvaccinatieprogramma (hierna: RVP) wettelijk verankerd in de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Gemeenten ontvangen voortgaan de gelden voor de taakuitvoering ten behoeve van het RVP. De uitvoering van het RVP moet verplicht uitgevoerd worden door de organisatie, die ook de taken op het gebied van de Jeugdgezondheidszorg uitvoert.
- De gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik worden samengevoegd tot de nieuw te vormen gemeente Vijfheerenlanden. De herindeling met de verschuiving van provinciegrenzen heeft ook invloed op regionale samenwerkingsverbanden, waaronder de GGD-en. De beoogde herindelingsdatum is 1 januari 2019.
Beleidsvoornemens 2019
In grote lijnen werkt GGDrU in 2019 verder aan de basis op orde, mede aan de hand van de investeringen die bij ‘Ontwikkelingen 2019’ zijn benoemd. Vanwege de gemeenteraadverkiezingen treedt medio 2018 een nieuw bestuur aan. Daarom heeft de huidige bestuursagenda een looptijd tot 2019. Het nieuwe bestuur stelt een nieuwe bestuursagenda vast. De bestuursconferentie van najaar 2018 staat in het teken van het maken van de nieuwe bestuursagenda.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de GGDrU bestaat uit het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. Tot het bestuur van de GGDrU behoren ook bestuurscommissies en de adviescommissie ’Financiën en Bedrijfsvoering’. De gemeente Houten is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in de bestuurscommissie met 1 zetel en 3 stemmen. Het college van B & W heeft besloten voor beide gremia de portefeuillehouder gezondheidsbeleid af te vaardigen. Daarnaast zijn er regionale adviescommissies. De gemeenten in Lekstroom hebben besloten om het bestuurlijk platform van het sociaal domein hiervoor te benutten.
Financieel belang 2019
In de ontwerpbegroting 2019 heeft de GGDrU voor Houten het volgende opgeno-men (totaal € 1.810.778):
Basistaken: € 321.559
Intensivering basistaken: € 2.814
Basistaken-plus: € 1.368.936
Maatwerk: € 146.011
Ingroei-effect: - 28.542Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 2.634.907
Einde boekjaar: € 2.755.522Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 14.072.908
Einde boekjaar: € 11.822.885Financieel resultaat 2017 (saldo van baten en lasten)
Saldo van baten en lasten: € 120.000
Resultaat (na mutaties reserves): € 116.513 positiefVerwacht financieel resultaat 2018 en 2019 (saldo van baten en lasten)
2018: Saldo van baten en lasten -/- € 38.000
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 0
2019: Saldo van baten en lasten -/- € 512.000
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 0Risico’s
GGDrU moet de basis (verder) op orde krijgen. Daarom moet en wil GGDrU investeren in de periode van 2017-2021. Het uitgangspunt is daarbij de ombuigingen binnen de bestaande financiële kaders van GGDrU op te lossen, zonder ophoging van de inwonerbijdrage, tenzij het niet anders kan. Dit is een grote opgave, maar deze ligt wel in lijn met wat gemeenten graag willen: een GGD die niet te duur is, die investeert op de inhoud van het werk en binnen de eigen begroting zoekt naar oplossingen voor de nodige investeringen. Het is scherp aan de wind varen. Dat vergt wel vanuit de gemeenten bereidheid om, als het echt niet anders kan, bij te springen. Het vinden van de benodigde dekking is ‘werk in uitvoering’, dat in 2019 zal continueren.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
De AVU werkt samen met en in opdracht van de Utrechtse gemeenten aan de verbetering van het milieu met betrekking tot afval. Daarbij wordt gestreefd naar het bereiken van een zo gunstig mogelijk effect, tegen zo laag mogelijke kosten. Namens de gemeenten zorgt de AVU voor de regie van het door de inwoners van de provincie Utrecht aangeboden huishoudelijk afval (dus geen afval van bedrijven). De AVU doet dit door de organisatie en de regeling van transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen.
Programma
Duurzame leefomgeving
Deelnemende partijen
De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, de Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Openbaar belang dat wordt behartigd
De AVU bundelt de deskundigheid van de aangesloten gemeenten, waardoor er voor beleid en uitvoering een platform met veel (plaatselijke) kennis beschikbaar is. Door inzameling en verwerking van huishoudelijk afval gezamenlijk aan te besteden worden dankzij grote hoeveelheden in de regel gunstige tarieven verkregen.
Belang van Houten
De gemeente Houten levert zelf kennis aan de aangesloten gemeenten, maar profiteert ook van de kennis die de andere gemeenten inbrengen. Door het gezamenlijk aanbesteden van de grote stromen gescheiden ingezameld huishoudelijk afval, profiteren alle gemeenten van de besparing op de aanbestedingskosten en op de veelal gunstigere tarieven die worden geboden als het om grote hoeveelheden afval gaat.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Alle gemeenten hebben belang dat het transport, overslag, bewerking en verwerking van de grootste huishoudelijke afvalstromen goed geregeld is. Alle gemeenten profiteren mee van de lagere aanbestedingskosten door het gezamenlijk aan te besteden en profiteren mee van de veelal lagere prijzen die worden geboden als er grote hoeveelheden afval voor langere termijn ter verwerking worden aangeboden.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen 2019
Het tarief voor het verwerken van restafval is gestegen omdat de landelijke overheid de verbrandingsbelasting heeft verhoogd. De kosten voor het sorteren en verwerken van ingezamelde verpakkingen (PMD) stijgen als gevolg van krapte op de sorteermarkt en de tekortschietende vraag naar secundaire grondstoffen. De inzameling en de verwerking van oud papier zijn in 2017 Europees aanbesteed. Als gevolg daarvan zijn de inzamelkosten van oud papier gestegen. Die extra kosten worden deels gecompenseerd omdat opbrengst van het ingezamelde papier is gestegen.
Beleidsvoornemens 2019
In 2019 worden de voorbereidingen getroffen voor de aanbesteding van de verwerking van de twee grootste afvalstromen: restafval en GFT. In 2020 lopen de verwerkingscontracten voor deze twee stromen af.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit twee leden uit de gemeente Utrecht, te benoemen door de gemeenteraad en één deelnemer per overige gemeente. De portefeuillehouder Duurzaamheid is namens de gemeente Houten lid van het algemeen bestuur van de AVU.
Financieel belang 2019
De bijdragen van de gemeenten worden hoofdzakelijk bepaald door het aantal ton afval dat via de AVU (contracten) wordt aangeboden bij de verwerkers. De Houtense bijdrage voor 2019 is geraamd op € 1.138.863 bij 49.849 inwoners , oftewel ofwel € 22,85 per inwoner. Dat is een stijging van 14% ten opzichte van de bijdrage in 2018. Die stijging wordt veroorzaakt door de eerder genoemde verhoging van de verbrandingsbelasting, de hogere kosten voor het verwerken van PMD en de hogere inzamelkosten van oud papier.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 365.546
Einde boekjaar: € 539.283Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 14.233.597
Einde boekjaar: € 14.911.578Financieel resultaat 2017(saldo van baten en lasten)
€ 173.738 (gerealiseerd resultaat € 149.852)
Het financieel resultaat betreft de bestemmingsreserve voor het onderhoud van de containers (hierop blijft jaarlijks geld over). Deze bestemmingsreserve wordt aan de gemeenten uitgekeerd, waardoor het uiteindelijke resultaat € 0 zal bedragen.Verwacht financieel resultaat 2018 en 2019 (saldo van baten en lasten)
2018: € 0
2019: € 0Risico’s
Voor de AVU-organisatie kan een risico met betrekking tot de continuïteit van de afvoer van het huishoudelijk afval van ca. € 5 miljoen euro worden berekend. De kans dat dit risico optreedt, is echter vrijwel verwaarloosbaar. Een weerstandsvermogen wordt dan ook niet aangehouden. Extra kosten worden doorberekend aan de deelnemende gemeenten.
Overige relevante gegevens
De AVU heeft een convenant met de belastingdienst gesloten en geniet horizontaal toezicht.
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het recreatieschap de Stichtse Groenlanden is belast met de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de diverse dagrecreatieterreinen. Daarnaast houdt het recreatieschap zich bezig met aanleg en beheer van recreatieve routes en routenetwerken voor wandelen, fietsen, paardrijden en kanovaren.
Programma
Duurzame leefomgeving
Deelnemende partijen
De gemeenten: Houten, Utrecht, Lopik, De Bilt, Nieuwegein, Woerden, IJsselstein, Stichtse Vecht, De Ronde Venen en de provincie Utrecht.
Openbaar belang dat wordt behartigd
Het ontwikkelen en beheren van recreatievoorzieningen draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeente Houten en de Utrechtse stadsregio.
Belang van Houten
Voor onze inwoners is het van belang dat er voldoende recreatiemogelijkheden in Houten en de regio zijn.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Het belang is voor alle gemeenten en provincie gelijk, namelijk goede recreatievoorzieningen voor de inwoners binnen handbereik. Gebruik van recreatievoorzieningen door inwoners zijn regelmatig niet gebonden aan de gemeente waar je woont. De ene gemeenten heeft door de ligging (bijv. langs de rivier Lek) en/of de het grotere, groene buitengebied meer ruimte voor opvang van recreanten dan een meer stedelijke gemeente zoals bijv. Utrecht of Nieuwegein.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen 2019
- In 2019 wordt de realisatie van het wandelroutenetwerk met knooppunten in de Kromme Rijnstreek voorbereid en zo mogelijk ook al (deels) gerealiseerd.
- Er wordt verder gewerkt aan de ontwikkeling van het recreatief knooppunt ’t Waal. Dit gebeurt in samenhang met de twee andere majeure projecten in de zuidwesthoek van het Eiland van Schalkwijk, te weten Fort Honswijk en Sterke Lekdijk.
- Er wordt een gebiedsaanpak uitgewerkt voor het gebied Laagraven. Versterking van recreatiemogelijkheden en beleving van de Nieuwe Hollandse Waterlinie krijgen daarin een belangrijke plek. Naast het recreatieschap zijn provincie Utrecht en de gemeenten Houten, Utrecht en Nieuwegein belangrijke partners in deze aanpak.
Beleidsvoornemens 2019
- De programmabegroting van het schap bestaat uit twee beleidsprogramma’s: 1) Programma A: het gebied van Stichtse Groenlanden van voor 1 januari 2018 en 2) Programma B: het gebied van de Vinkeveense Plassen.
- Er vindt een herijking plaats van het lopende Ontwikkelplan voor het “oude” gebied Stichtse Groenlanden gericht op de gevoelde noodzaak en gemeenschappelijke ambitie voor versterking van de recreatievoorzieningen voor inwoners van de regio. Aan het ontwikkelplan wordt een investeringsprogramma gekoppeld. Aansturing van de uitvoering zal op een meer programmatische wijze plaatsvinden.
- Onder aansturing van een programmamanager wordt gewerkt aan uitvoering van het Toekomstplan Vinkeveense Plassen. Dit plan is gericht op het verlagen van de lasten voor beheer en onderhoud én het verkrijgen van extra marktinkomsten.
Bestuurlijk belang
De gemeente Houten heeft twee leden in het Algemeen Bestuur. Wethouder Geerdes is voorzitter van het dagelijks en algemeen bestuur.
Financieel belang 2019
De bijdrage per inwoner komt uit op € 4,01 voor 2019. Bij 49.300 inwoners (CBS 1 januari 2017) betekent dit een totale bijdrage van € 197.919.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 5.895.000
Einde boekjaar: € 5.712.100Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 3.887.300
Einde boekjaar: € 4.432.900Financieel resultaat 2017 (saldo van baten en lasten)
2017: saldo van baten en lasten € 183.000 negatief
gerealiseerd resultaat (na mutaties reserves) € 73.300 positiefVerwacht financieel resultaat 2018 en 2019 (saldo van baten en lasten)
2018: Saldo van baten en lasten € 401.200 negatief
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 6.900 positief
2019: Saldo van baten en lasten € 109.600 positief
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 58.500 positiefRisico’s
Het financieel resultaat kan tegenvallen door bijvoorbeeld een slechte zomer met tegenvallende inkomsten.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
De VRU voert taken uit voor de gemeente Houten conform de Wet veiligheidsregio’s. Dit is opgenomen in de gemeenschappelijke regeling, vastgesteld met de 25 andere gemeenten binnen Veiligheidsregio Utrecht.
Voor de uitvoering van haar wettelijke taken dient de VRU, als onderdeel van een cyclisch proces iedere vier jaar de volgende documenten vast te stellen:- Regionaal risicoprofiel: bevat een analyse van de risicovolle situaties en daarvan afgeleid de belangrijkste soorten branden, rampen en crises in de regio. Het regionaal risicoprofiel is afgestemd met de risicoprofielen van de buurregio’s en de netwerkpartners. Het risicoprofiel vormt de grondslag voor het beleidsplan.
- Beleidsplan: vormt het (strategisch) beleidskader voor de meerjarige beleidsperiode. In dit plan is richting gegeven aan de ambities van de VRU op het terrein van risicobeheersing, crisisbeheersing en brand-weerzorg.
- Een regionaal crisisplan: het crisisplan is in de plaats gekomen van het gemeentelijke rampenplan. Het crisisplan beschrijft de algemene organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de veiligheidsregio. In het crisisplan zijn de taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en afspraken over de randvoorwaarden, melding en alarmering, opschaling, gezag en informatievoorziening opgenomen.
Programma
Veilige leefomgeving
Deelnemende partijen
De 26 Utrechtse gemeenten: Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist.
Openbaar belang dat wordt behartigd
Het zorgdragen voor en daar waar het kan verhogen van een (fysiek) veiligheidszorgniveau. Dit richt zich op activiteiten rondom de thema’s: externe veiligheid, brandveiligheid & brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing.
Belang van Houten
De VRU inventariseert voor de gemeente Houten de risico’s op branden, rampen en crises en adviseert hierover het bevoegd gezag.
De VRU organiseert voor de gemeente Houten de brandweerzorg met als taak: het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt.
De VRU bereidt zich voor op de bestrijding van branden en organiseert de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
De VRU heeft de verantwoordelijkheid voor het instellen en in stand houden van een brandweer, GHOR, meldkamerfunctie, aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel en de informatievoorziening voor het gebruik tijdens calamiteiten.Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
- Eenduidige en efficiënte inrichting van de brandweer
- Eenduidige aanpak van rampen en crises
- Eenduige aanpak brandweerzorgAfspraken met andere deelnemers
Vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Ontwikkelingen 2019
- Toename adviesaanvragen bouw
- Toename evenementenadvies
- Extra opleidingsbehoefte brandweervrijwilligers
- Terrorismegevolgbestrijding
- Vergroten arbeidshygiëne brandweer
- Implementatie wettelijke eisen werken onder overdruk
- Bijdrage reddingsbrigade
- Licentiekosten LCMS GZ
- Start Gemeente Vijfheerenlanden
- Toename AED-uitrukken
- Meer inzet stimulerende preventie
- Versterken inkoopfunctie
- Verbeteren paraatheid brandweerBeleidsvoornemens 2019
- Maken nieuw beleidsplan 2020-2023
- Opstellen nieuw en dynamisch dekkingsplan
- Normaliseren rechtspositie ambtenaren
- Landelijke meldkamerorganisatie (van 23 naar 10 meldkamers)
- Voorbereiden op komst omgevingswetBestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht bestaat uit de
burgemeesters van de 26 Utrechtse gemeenten.Financieel belang 2019
De bijdrage voor de VRU bedraagt € 2.174.000
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 6.859.000
Einde boekjaar: € 6.943.000Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 47.753.000
Einde boekjaar: € 30.041.000Financieel resultaat 2017 (saldo van baten en lasten)
Saldo van baten en lasten: € 1.031.000
Resultaat (na mutaties reserves): € 233.455 positief.Verwacht financieel resultaat 2018 en 2019 (saldo van baten en lasten)
2018: Saldo van baten en lasten € 462.000 positief
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 0
2019: Saldo van baten en lasten € 879.000 negatief
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 0Risico’s
Het grootste risico betreft het voordoen van grote rampen en calamiteiten in een regio gemeente, waardoor er een financieel risico ontstaat voor het bekostigen van de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling VRU.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Uitvoering geven aan de Participatiewet en aanverwante regelgeving op het terrein van sociale zekerheid.
Programma
Samen en leven
Deelnemende partijen
Lekstroomgemeenten Houten, Vianen, IJsselstein, Nieuwegein en Lopik
Openbaar belang dat wordt behartigd
WIL verleent de dienstverlening op het terrein van de Participatiewet (voorheen Wet werk en bijstand). Die dienstverlening omvat bijstandsverlening, re-integratie, werkgeversdienstverlening, inkomensondersteuning en schuldhulp-verlening. WIL heeft een belangrijke rol als het gaat om beleidsvoorbereiding. WIL vertegenwoordigt de Lekstroom-gemeenten in de arbeidsmarktregio Utrecht-Midden, waar de gemeente Utrecht centrumgemeente van is.
Belang van Houten
WIL is opgericht in het kader van uitvoering van de Participatiewet. Voor de burgers in Houten die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering, van de Participatiewet voor een baan (bijvoorbeeld door middel van loonkostensubsidie) of ondersteuning van inkomen en minimaregelingen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Door dit gezamenlijk te organiseren binnen de regio kunnen efficiëntie-voordelen worden behaald, kunnen vacatures breed binnen de subregio worden gedeeld en kunnen nieuwe projecten worden gestart waaraan uit verschillende gemeenten voldoende klanten kunnen deelnemen. Het belang van Houten is daarmee het behalen van financiële voordelen en het bieden van meer mogelijkheden aan de inwoners die afhankelijk zijn van inkomensondersteuning en/of de Participatiewet. Kortom effectievere uitvoering met meer kwaliteit en meer financiële efficiëntievoordelen.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Door het gemeenschappelijk te organiseren ontstaan er voordelen en mogelijkheden die niet zouden ontstaan als dit allemaal apart van elkaar wordt georganiseerd. Dit zijn zowel financiële voordelen met betrekking tot het efficiënter kunnen verstrekken van uitkeringen als voordelen doordat vacatures en projecten breder gedragen kunnen worden tussen de gemeenten. Door uitvoering en beleid met elkaar te organiseren kunnen meer initiatieven worden ontplooid en uitgevoerd. Hiermee ontstaat meer effectievere uitvoering, meer kwaliteit in de uitvoering en minder overhead.
Afspraken met andere deelnemers
Het Participatiebudget wordt uit solidariteit met elkaar gedeeld en ingezet voor de klanten die het nodig hebben. Het BUIG-budget (voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies), geld voor minimaregelingen en bijzondere bijstand wordt niet uit solidariteit met elkaar gedeeld, maar wordt vanuit de gemeente ingezet. Vanuit iedere gemeente zit een portefeuillehouder in het AB en DB en wordt beleid en strategie verder afgestemd (zie ook bestuurlijk belang). De portefeuillehouder uit iedere gemeente is hierbij verantwoordelijk om met eigen college en raad dit verder af te stemmen en te laten besluiten.
Ontwikkelingen 2019
In 2018 wordt de opdracht van WIL voor 2019 en verder herijkt. Hierbij wordt breed verkend wat vanaf 2019 en verder wel en niet tot het takenpakket van WIL zal behoren. Daarnaast wordt de beweging verder doorgezet naar dichterbij de leefwereld van mensen, door middel van een lokaal werkteam: wat in de gemeente Houten wordt gevormd door de Houtense werktafel. Dit zal met name van invloed zijn op het onderdeel werk van WIL. Daarnaast zal de invlechting van SW-taken voor de gemeenten Vianen, IJsselstein, Lopik en Nieuwegein plaatsvinden in DVO-afspraken. Tevens zal de gemeente Vianen fuseren met de gemeenten Zederik en Leerdam tot de gemeente Vijfheerenlanden. Dit zal van invloed zijn op de dienstverlening van WIL.
Beleidsvoornemens 2019
Binnen de afdeling Inkomen blijft WIL investeren in goede en heldere communicatie aan klanten. Er wordt meer ingezet op dichterbij de leefwereld van klanten, door uitbreiding van digitale dienstverlening en door meer inzet op het behalen van de afhandeltermijnen.
Binnen de afdeling Werk wordt Competensys zo ingezet dat Klantgroep 1 en Klantgroep 2 makkelijker te bemiddelen zijn naar werk. Hiernaast worden de lokale werkteams doorontwikkeld; dit betekent dat meer lokale dienstverlening op gebied van participatie en werk zal plaatsvinden.
Binnen inkomensondersteuning zal WIL-direct operationeel worden waardoor meer aanvragen direct digitaal kunnen worden afgehandeld. Daarnaast worden klanten onmiddellijk gewezen op verschillende regelingen waardoor meer problematiek wordt voorkomen. Dit wordt het Bosche model genoemd. Door deelname aan Vindplaats Schulden wordt meer problematiek voorkomen.Algeheel wordt ingezet op meer lokale dienstverlening op maat voor alle klanten en wordt geprobeerd om dit zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de leefwereld van de klanten.
Bestuurlijk belang
De vijf Lekstroomgemeenten zijn ieder met één bestuurder vertegenwoordigd in het bestuur van WIL. De portefeuillehouder Werk en Inkomen van Houten houdt zich binnen het WIL-bestuur bezig met het thema Transitie WIL en samenspel met gemeenten; inclusief vraagstuk WIL 2.0 en WIL 3.0.
Houten heeft de verordenende bevoegdheid niet overgedragen aan WIL.
Verordeningen worden door het bestuur van WIL als voorgenomen besluit ter vaststelling aangeboden aan de gemeente Houten.Financieel belang 2019
De begrote bijdrage van Houten aan WIL bedraagt voor 2019 € 2.959.790.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 0
Einde boekjaar: € 0Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 6.685.669
Einde boekjaar: € 4.833.822Financieel resultaat 2017 (saldo van baten en lasten)
€ 0
Verwacht financieel resultaat 2018 en 2019 (saldo van baten en lasten)
2018: € 0
2019: € 0Risico’s
Er worden een aantal risico’s genoemd in de risico-paragraaf van de begroting van WIL. Hier wordt onder andere genoemd: een hoger ziekteverzuim dan geraamd (risico hoog, financieel gevolg geschat op €120.000), onduidelijkheid met betrekking tot de herindeling van Vianen, onzekerheid over de invlechting van SW-taken Pauw, de ontwikkelingen van WIL 2.0 en 3.0. Dit zijn allemaal genoemde risico’s die Houten goed in de gaten zal houden.
Ook een aantal niet beïnvloedbare risico’s worden benoemd: hogere kosten minimabeleid (beperkt risico, niet te ramen gevolg), onduidelijkheid met betrekking tot de gevolgen en de impact van de uitvoering wet taaleis (midden risico, niet te ramen gevolg), personeelsbudget ontoereikend (beperkt risico, wordt doorbelast naar gemeente en daarom wel een groter risico) en ontwikkelingen bij gemeenten en vanuit de overheid die mogelijk van invloed zijn op uitvoering van WIL.
Over de gehele linie is het hierbij de vraag of WIL in staat is zich hieraan op tijd aan te kunnen passen om de uitvoering van de Participatiewet goed te kunnen uitvoeren.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
Vestigingsplaats
Wijk bij Duurstede
Doel
Het doel van het RHC Zuidoost Utrecht wordt in artikel 3 van de gemeenschap-pelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht omschreven als:
- Uitvoering geven aan de Archiefwet 1995.
- Alsmede het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatie-centrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
- De zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers, zoals nader omschreven in de Archiefwet 1995.
- Het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers voor zover deze niet zijn overgebracht.
- Het stimuleren van de lokale en regionale geschiedbeoefening en het daartoe aanleggen van de lokale en regionale geschiedenis.
Programma
Duurzame leefomgeving
Deelnemende partijen
Bunnik, Houten, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Vianen
Openbaar belang dat wordt behartigd
Bovengenoemde taken (zie achter doel) vloeien voort uit de Archiefwet. Deze wet verplicht overheidsinstellingen de archieven in goede, geordende en toegankelijke staat te bewaren. Daarnaast verplicht de Archiefwet overheids-instellingen om archieven die ouder zijn dan 20 jaar en voor blijvende bewaring in aanmerking komen, toegankelijk te maken voor het publiek.
De hoofdtaken van dit samenwerkingsverband op archiefgebied zijn:- Beheer van de oudere archieven.
- Toezicht en advisering.
- Beheer jongere archieven en
- Dienstverlening met inbegrip van publieksactiviteiten op cultuurhistorisch gebied.
Deze taken vinden hun wettelijke grondslag in de Archiefwet 1995. De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de eigen archieven berustte tot 2006 bij de afzonderlijke gemeenten. Sindsdien ligt de verantwoordelijkheid bij het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling RHC Zuidoost Utrecht en worden de wettelijke taken door het RHC uitgevoerd.
Belang van Houten
De archiefwet schrijft voor dat een gemeente permanent te bewaren archiefbescheiden na 20 jaar overdraagt aan een archief bewaarplaats. Bovendien schrijft de archiefwet voor dat een onafhankelijke archiefinspecteur toezicht moet houden op de archieven/informatiehuishouding van een gemeente. Het RHC voert deze taken uit waardoor de gemeente Houten aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Doel van het RHC Zuidoost Utrecht is in het samenwerkingsgebied:
- uitvoering geven aan de Archiefwet; alsmede
- vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar maken voor een breed publiek.
Afspraken met andere deelnemers
Er zijn geen afspraken met de andere deelnemers binnen deze regeling.
Ontwikkelingen 2019
- Besluit of de nieuwe gemeente Vijfherenlanden deel gaat uitmaken van de gemeenschappelijke regeling, of dat Vianen uittreedt.
- In 2019 wordt de formatie van het RHC met, vooralsnog, 1 fte versterkt. Dit wordt gefinancierd vanuit een bestemmingsreserve en is in 2019 niet structureel. Wel zal in 2019 besloten worden of deze uitbreiding van formatie een structureel karakter krijgt.
Beleidsvoornemens 2019
- De eerste implementatie van het nieuwe beleidsplan;
- Het verder verbeteren van de toegankelijkheid van de collectie;
- Het uitbreiden en verbeteren van de digitale publieksvoorzieningen;
- het samen met de gemeenten verbeteren van de kwaliteit van het informatiebeheer.
Bestuurlijk belang
De burgemeester neemt namens Houten deel aan het Algemeen en Dagelijks bestuur van het RHC.
Financieel belang 2019
De totale lasten van de gemeenschappelijke regeling zijn voor 2019 € 690.324. De bijdrage van Houten hieraan is € 179.151.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 377.000
Einde boekjaar: € 252.000Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 269.000
Einde boekjaar: € 88.000Financieel resultaat 2017 (saldo van baten en lasten)
€ 127.950 negatief
(Gerealiseerd resultaat € 28.699 positief)Verwacht financieel resultaat 2018 en 2019 (saldo van baten en lasten)
2018: € 22.979 negatief (gerealiseerd resultaat is € 0)
2019 € 24.879 negatief (gerealiseerd resultaat is € 0)Risico’s
- De fusie van Vianen met Leerdam en Zederik kan betekenen dat Vianen uit de Gemeenschappelijke regeling treedt. De (financiële) risico’s hiervan zijn nog niet in beeld. De kans hierop is overigens zeer klein aangezien recent is besloten dat de nieuwe gemeente in de provincie Uitrecht komt te liggen. Een formeel besluit of de nieuwe gemeente blijft deelnemen aan deze gemeenschappelijke regeling wordt in het voorjaar van 2019 verwacht.
- Alle personeelsleden zijn in vaste dienst van de gemeente Houten en worden langdurig gedetacheerd bij het RHC. De salariskosten worden volledig door het RHC betaald, behalve voor één medewerkster, waarvan de gemeente Bunnik de helft voor haar rekening neemt. Risico bestaat, dat deze medewerkers “normale” problemen krijgen als langdurige ziekte, niet functioneren etc. Het risico van bijvoorbeeld afkeuring of inzet van hulpverleners ligt dan bij de gemeente Houten. Verder zou de inzet van de Houtense afdeling Personeel & Organisatie incidenteel hoger kunnen blijken te zijn dan de bijdrage die we hiervoor jaarlijks van het RHC ontvangen.
- Omdat het gehele statisch archief van de deelnemende gemeenten op één plaats geconcentreerd wordt, is bij een grote calamiteit (bijvoorbeeld brand) de kans groot dat een belangrijk deel verloren gaat. Gezien de veiligheidseisen rondom de nieuwbouw wordt dit risico zeer laag ingeschat.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoering van vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken milieu
Programma
Duurzame leefomgeving
Deelnemende partijen
Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht, Woudenberg en Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht
Openbaar belang dat wordt behartigd
Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu)
Belang van Houten
Kwalitatieve goede VTH-taakuitvoering op complexe milieudossiers
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving (in het kader van milieu).
Afspraken met andere deelnemers
Geen
Ontwikkelingen 2019
Op het gebied van ICT wordt vervolg geven aan de werkzaamheden die reeds in 2018 zijn gestart om de basis verder op orde te krijgen en te houden. ICT en technische hulpmiddelen zullen het primaire proces en de doorontwikkeling in VTH 3.0 ondersteunen.
Beleidsvoornemens 2019
De Omgevingswet komt steeds dichterbij . Er zijn nog een groot aantal onzekerheden rondom de invoering en implementatie van de wet; de RUD bereidt zich hierop waar mogelijk voor.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de RUD Utrecht bestaat uit een Dagelijks Bestuur (DB) en een Algemeen Bestuur (AB).
Het DB bestaat uit vier wethouders namens de gemeenten en de gedeputeerde namens de provincie. Gemeente Houten maakt deel uit van het DB.
In het AB van de RUD Utrecht zijn alle opdrachtgevers vertegenwoordigd waaronder ook gemeente Houten (1 zetel door wethouder).Financieel belang 2019
Bijdrage aan RUD Utrecht 2019 volgens de begroting 2019 bedraagt
€ 223.000 per jaar.Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 1.718.000
Einde boekjaar: € 612.000Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 1.700.000
Einde boekjaar: € 1.810.000Financieel resultaat 2017 (saldo van baten en lasten)
Saldo van baten en lasten € 829.000 negatief
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 353.000 negatiefVerwacht financieel resultaat 2018 en 2019 (saldo van baten en lasten)
2018: Saldo van baten en lasten € 92.000 negatief
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 67.000 positief
2019: Saldo van baten en lasten € 9.000 positief
Geraamd resultaat (na mutaties reserves) € 48.000 positiefRisico’s
In 2018 is de RUD overgegaan op Output financiering. Afhankelijk van de ervaringen daarmee bestaat de kans dat kentallen naar boven of naar beneden
worden bijgesteld. Dit kan een voorstel tot aanpassing van de totale bijdrage leiden.Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Deze gemeenschappelijke regeling heeft tot doel uit overwegingen van kwaliteit, continuïteit en efficiency samen te werken bij de beleidsvoorberei-ding, heffing en invordering van waterschapsbelastingen en gemeentelijke belastingen, evenals bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie.
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Deelnemende partijen
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, De Bilt, Utrecht, Houten, Nieuwegein, Bunnik, Lopik, Zeist en Utrechtse Heuvelrug
Openbaar belang dat wordt behartigd
In het kader van deze regeling worden de belangen van de deelnemers behartigd, elk voor zover het hun grondgebied en hun belangen betreft, op het gebied van;
- de heffing en invordering van belastingen;
- de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken, waaronder tevens wordt begrepen de administratie van vastgoedgegevens op basis van die wet én het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden, en
- basisadministraties en basisregistraties.
Belang van Houten
De afweging voor de toetreding was complex. De belastingtaak in Houten werd uitstekend uitgevoerd. De verwachting was echter dat de afgenomen, krappe bezetting in combinatie met toekomstige investeringen een toenemend risico waren voor aantasting van het hoge kwaliteitsniveau en de kosten van uitvoering. Daar stond de verwachting tegenover dat de BghU in staat was om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
De verwachting is dat de BghU in staat is om in de toekomst meer schaalvoordelen te behalen en blijvend te investeren in de kwaliteit van dienstverlening.
Afspraken met andere deelnemers
Geen specifieke afspraken anders dan in het uitvoeringsprotocol.
Ontwikkelingen 2019
De volgende ontwikkelingen (maatschappelijk, wettelijk, etc.) zijn van invloed op het deelproces Databeheer:
- Grondslag Waarderen (waardering woningen op gebruiksoppervlakte)
- Wijziging van het belastingstelsel voor de gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen
- Omgevingswet en vergunningsvrij bouwen
De volgende ontwikkelingen (maatschappelijk, wettelijk etc.) zijn van invloed op het kernproces dienstverlening:
- BghU Transparant
- Ontwikkelingen op de onroerend goed markt
- Digitale overheid en privacy
De volgende ontwikkelingen (maatschappelijk, wettelijk, etc.) zijn van invloed op het proces Vorderen op maat:
- Sociaal Domein, ketenpartner
De volgende ontwikkelingen (maatschappelijk, wettelijk etc.) zijn van invloed op het deelproces besturende en ondersteunende processen:
- Generieke Digitale Dienstverlening (GDI)
- Ontwikkeling van handmatig naar data-gedreven aanpak
- Basisregistraties, koppelingen, e.d.
- Informatiemanagement
- Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
- Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
Beleidsvoornemens 2019
Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie, die niet zich bezig houdt met beleidsvoornemens. Dit is voor het onderwerp belastingen bij de gemeenten zelf gebleven.
Bestuurlijk belang
De gemeente Houten heeft één lid in het bestuur, waarbij dit lid bij besluitvorming 10 stemmen heeft van de 200 (1 januari 2016 na de toetreding van Utrechtse Heuvelrug).
Financieel belang 2019
€ 614.000
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 672.020
Einde boekjaar: € 566.001Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 6.988.773
Einde boekjaar: € 3.989.519Financieel resultaat 2017 (saldo van baten en lasten)
€ 184.752
(Gerealiseerd resultaat € 106.018 negatief)Verwacht financieel resultaat 2018 en 2019 (saldo van baten en lasten)
2018: € 0
2019: € 0Risico’s
Geen
Overige relevante gegevens
Geen
Vennootschap (BV. NV)
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten. De strategie van de bank is gericht op het behouden van substantiële markt-aandelen in het maatschappelijk domein en het handhaven van een excellente kredietwaardigheid. Daarnaast streeft zij naar een redelijk rendement voor haar aandeelhouders. Met een balans van meer dan € 150 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Programma
Algemene dekkingsmiddelen
Deelnemende partijen
Alle gemeenten en provincies
Openbaar belang dat wordt behartigd
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maat-schappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Alleen overheden, namelijk het Rijk (50%), gemeenten, waterschappen en provincie mogen aandeelhouder zijn van de BNG. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.Belang van Houten
Het kunnen bankieren en het kunnen aantrekken van kredietfaciliteiten tegen gunstige condities.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Het aanbieden van financiële diensten op maat, zoals kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang, tegen zo laag mogelijke kosten.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen 2019
Met ingang van 1 januari 2018 dient BNG Bank haar balans en resultatenrekening te rapporteren conform de nieuwe standaard voor financiële instrumenten (IFRS 9). Op basis van de huidige inzichten zal de overgang naar de beginbalans conform de nieuwe standaard leiden tot een daling van het eigen vermogen.
Beleidsvoornemens 2019
BNG Bank wil de positie van expert in financiering van publieke voorzieningen in de komende jaren verder versterken. De strategie is gericht op het inspelen op de (veranderende) behoeften van de klant door het volgen van het overheidsbeleid en het bieden van maatwerk-oplossingen voor de financiering van duurzame investeringen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Houten heeft in de aandeelhoudersvergadering één portefeuillehouder als vertegenwoordiger.
Financieel belang 2019
De bank is een structuurvennootschap. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een waterschap. De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de aandelen (één stem per aandeel van € 2,50). Houten bezit 6.240 van de 55,69 miljoen aandelen. Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd. BNG Bank heeft het dividendpercentage over 2017 verhoogd van 25% naar 37,5%. De dividenduitkering bedroeg voor Houten in 2018 € 15.787 op basis van het behaalde resultaat in 2017.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 4.486.000.000
Einde boekjaar: € 4.953.000.000Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 149.514.000.000
Einde boekjaar: € 135.072.000.000Financieel resultaat 2017 (saldo van baten en lasten)
(nettowinst na belastingen) € 393.000.000
Verwacht financieel resultaat 2018 en 2019 (netto winst na belastingen)
BNG Bank publiceert geen begroting. De vooruitzichten voor 2018 en 2019 zijn met meer dan normale onzekerheden omgeven. Daarom acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen betreffende toekomstige resultaten.
Risico’s
De onzekerheden in de markt en de invoering van het schatkistbankieren kunnen van invloed zijn op de activiteiten van BNG Bank. Dit kan een negatief effect hebben op de winst met als gevolg een lagere dividenduitkering. Voor Houten is het maximale risico € 10.000 per jaar.
Overige relevante gegevens
Niet van toepassing.
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Vitens NV is een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn. De aandelen van de NV zijn (in)direct in handen van provinciale en gemeentelijke overheden. Hierdoor kan toezicht gehouden worden op optimale belangenbehartiging voor deze overheden.
Programma
Duurzame leefomgeving
Deelnemende partijen
Vitens NV, Amersfoort, Baarn, De Bilt, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Hilversum, Houten, Leusden, Wijdemeren, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, De Ronde Venen, Scherpenzeel, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg, IJsselstein, Zeist, Almere, Lelystad, Dronten, Zeewolde en de Provincie Utrecht.
Openbaar belang dat wordt behartigd
Vitens is een publiek bedrijf. De aandeelhouders van Vitens – gemeenten en provincies – ondersteunen de maatschappelijke doelstellingen van Vitens, met (mede)verantwoordelijkheid voor gezondheid (door veilig en betrouwbaar drinkwater) en een duurzame samenleving met zorg voor de bescherming van natuur en milieu. Voor de aandeelhouders wil Vitens een financieel krachtig bedrijf zijn en een marktconform dividend uitkeren bij een gezonde solvabiliteit.
Belang van Houten
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van Houten.
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Een goede drinkwatervoorziening tegen een betaalbare prijs voor de inwoners van alle deelnemende gemeenten en provincies.
Afspraken met andere deelnemers
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen 2019
Niet bekend.
Beleidsvoornemens 2019
Vier thema’s krijgen expliciet de aandacht in de komende jaren: schonere waterwingebieden, een betrokken personeelsbeleid, een optimale bediening van hun 5,7 miljoen klanten en het waarborgen van continuïteit in het proces van winnen, zuiveren en leveren van betaalbaar drinkwater: de kerntaak van Vitens.
Bestuurlijk belang
De gemeente Houten is via een afgevaardigde namens de oude Hydron Midden Nederland gemeenten vertegenwoordigd in de aandeelhouders-vergadering.
Financieel belang 2019
Dividend uitkering op de aandelen. Het verwachte dividend over boekjaar 2018 (uitbetaald in 2019) bedraagt € 8,2 miljoen en € 1,42 dividend per aandeel. Houten bezit 38.490 gewone aandelen. Het dividend zou daarmee op ongeveer € 54.000 uitkomen.
Eigen vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 489.100.000
Einde boekjaar: € 533.700.000Vreemd vermogen begin en einde boekjaar 2017
Begin boekjaar: € 1.249.200.000
Einde boekjaar: € 1.194.400.000Financieel resultaat 2017 (saldo van baten en lasten)
Bedrijfsopbrengst: € 385.800.000
Bedrijfskosten: € 304.100.000
Resultaat na belasting: € 47.700.000Verwacht financieel resultaat 2018 en 2019
2018: € 20,5 miljoen
2019: € 14,0 miljoenRisico’s
Risicomanagement maakt binnen Vitens op meerdere niveaus onderdeel uit van besluitvorming. Vitens past risicomanagement onder meer op strategisch niveau toe en richt zich daarbij op het doeltreffend realiseren van haar primaire taak en strategische doelen. Vitens schat de risico’s laag tot zeer laag in.
Overige relevante gegevens
In 2017 is een overwinst (ten opzichte van toegestane WACC) gerealiseerd, net zoals in 2015 en 2016. Het teveel behaalde resultaat over boekjaar 2017 zal Vitens verwerken in de drinkwatertarieven van 2019. De verlaging van de WACC en de overwinst in 2016 en 2017 hebben beide een drukkend effect op het verwachte resultaat 2018 en 2019.
Overige samenwerkingsverbanden
U10
Doel
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor Gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.Programma
Programma Samen leven
Programma Duurzame leefomgeving
Programma Goede bereikbaarheidDeelnemende partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist vormen de U10-gemeenten.
De samenwerking werkt als een bestuurlijk netwerk en staat open voor andere gemeenten en overheden. Zij kunnen op basis van inhoud aanschuiven. Daarbij is het denkbaar dat zij een financiële bijdrage betalen, hetzij structureel, hetzij op projectbasis.Openbaar belang dat wordt behartigd
In regionaal verband wordt samengewerkt aan een gezonde, slimme en groene regio.
Belang van Houten
Houten is onlosmakelijk onderdeel van de stedelijke regio Utrecht, als het gaat om wonen, werken en leven. Daarom is het in het belang van Houten om in regionaal verband te werken aan een gezonde, slimme en groene regio.
Dat gebeurt aan de volgende bestuurstafels in het bestuurlijk netwerk U10:- Gezonde woon- en leefomgeving
- Economische positionering
- Klimaatneutrale regio
- Duurzame bereikbaarheid
- Gezonde en inclusieve regio
Daarnaast wordt samengewerkt in een drietal nieuw op te richten opgavetafels over speciaal benoemde opgaven:
- Lobby en positionering
- Nieuwe verdienmodellen landelijk gebied
- Ruimtelijk Economische Programmering
Gemeenschappelijk belang dat wordt behartigd
Gemeenten werken in U10-verband samen omdat de opgaven waar individuele gemeenten voor staan vaak grensoverschrijdend zijn of efficiënter en effectiever samen opgepakt kunnen worden. Daarnaast trekken U10 gemeenten gezamenlijk op richting provincie en Rijk.
Afspraken met andere deelnemers
Houten levert een actieve bijdrage aan U10 doordat het is vertegenwoordigd in alle bestuurstafels, vice-voorzitter is van de tafel Klimaatneutrale regio en trekker is van de opgavetafel Ruimtelijk Economische Programmering.
Ontwikkelingen 2019
Gewerkt wordt aan een samenhangend uitvoeringsprogramma als vervolg op de vastgestelde ‘Koers Ontmoetingsplaats Gezond Stedelijk Leven’, waarbij het nodig is dat grote opgaven aan elkaar worden geknoopt en er sturing plaatsvindt op zowel de samenhang als realisatie van opgaven in daarvoor bestemde gebieden en locaties. Houten is groot voorstander geweest van deze ontwikkeling richting een professioneel programma-management en het perspectief van opgaven en gebiedsontwikkeling voor U10.
Beleidsvoornemens 2019
Uitvoering geven aan de ‘Koers Ontmoetingsplaats Gezond Stedelijk Leven’, een samenhangend uitvoeringsprogramma.
Bestuurlijk belang
De U10 kent geen dagelijks of algemeen bestuur. Het betreft een ‘lichte’ samenwerking op basis van een bestuursconvenant.
Leden van het college nemen op basis van hun portefeuille deel aan de regionale bestuurstafels (zie opsomming hierboven).Financieel belang 2019
Met de toetreding van gemeenten Wijk bij Duurstede en de Utrechtse Heuvelrug in 2018 is de inwonerbijdrage naar beneden gegaan. Houten levert nu een structurele inwonerbijdrage van € 1,10 voor het bestuursconvenant U10 en een structurele inwonerbijdrage van € 0,30 voor het bestuursconvenant Verkeer en vervoer. Daarnaast levert Houten een structurele bijdrage van € 1,00 per inwoner voor het bestuursconvenant Economic Board Utrecht (EBU).
In totaal dus een inwonersbijdrage van € 1,40 voor de U10-samenwerking en € 1,00 voor EBU. Dit resulteert in een financiële bijdrage van € 119.467 in 2019.Risico’s
Niet van toepassing
Overige relevante gegevens
Verbonden partijen in rekening en begroting
Verbonden partijen in rekening en begroting (lasten)
Verbonden Partij
Rekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
GGD Regio Utrecht (GGDrU)
1.623.836
1.666.214
1.817.673
1.850.372
1.850.372
1.850.372
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
2.854.353
3.134.690
2.959.790
2.954.418
2.986.875
3.034.429
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
616.822
605.000
614.000
614.000
614.000
614.000
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
857.930
1.014.004
1.138.863
1.140.875
1.140.875
1.140.875
Regionale Uitvoeringsdienst regio Utrecht (RUD)
206.383
292.171
223.000
223.000
223.000
223.000
Regionaal Historisch Centrum Zuidoost Utrecht (RHC)
153.949
174.017
179.588
181.027
182.454
182.454
Recreatieschap De Stichtse Groenlanden
163.900
168.079
199.610
200.179
199.899
201.222
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
2.077.756
2.183.825
2.130.879
2.130.879
2.163.936
Dividend uitkering deelnemingen (baten)
Verbonden Partij
Rekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Vitens NV
-129.326
-127.000
-83.000
-43.000
-43.000
-43.000
NV Bank Nederlandse Gemeenten
-10.234
-10.000
-10.000
-10.000
-10.000
-10.000
Overige samenwerkingsverbanden
Verbonden Partij
Rekening 2017
Begroting 2018
Begroting 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
U10
121.570
120.978
123.295
123.508
123.403
123.898